Hands

dimecres, 29 de febrer de 2012

Internet en clau de dona



 Avui us poso l'adaptació d'una interessant conferència sobre La identitat virtual i la construcció de gènere, titulada:

Tot configurant Internet en clau de dona

L’Assumpció Maresma, directora del setmanari El Temps l’any 1992, fundà l’empresaPartal, Maresma i Associats, propietària de VilaWeb, amb Vicent Partal, que n’és l’editor, i des de llavors, l’Assumpció ha estat la directora de Vilaweb. L’Assumpció Maresma ens explicava, l’any 2008, que ha patit la ‘síndrome de l’acompanyant‘, és a dir, que ha estat víctima d’un masclisme social que ens nega el reconeixement de la feina que fem les dones. I ens diu: Ets l’eterna acompanyant, et conviden sempre amb aquell afegit escrit a mà, que el fa encara més anacrònic, ‘i l’acompanyant‘. Aquest masclisme implícit exclou les dones de l’imaginari del poder. Si hi ha un home a prop, la tendència és creure que els mèrits són d’ell. La dona és un apèndix, un complement, una acompanyant. I ens deia: No n’hi prou en manar, també ho ha de semblar. Assumpció Maresma ens animava a emprar els blocs com una bona eina per fer visible l’imaginari femení a Internet.
En els darrers 10 anys, les dones ens hem decantat per Internet i la identitat femenina s’ha evidenciat a la Xarxa (...) Els blocs i les xarxes socials, ens han facilitat passar a crear i compartir continguts i han provocat un canvi radical(...)
ComScore publicà un estudi sobre el comportament d’homes i dones a Internet a nivell global, al juny de 2010, amb el títol “Women on the Web: How Women are Shaping the Internet” (Les dones a la web: com les dones estem configurant Internet), algunes dades de l’estudi:
  • El 46% de la població a Internet som dones.
  • Naveguem una mitjana de 24,8 hores al mes, lleugerament més que els homes.
  • Dediquem més temps que els homes a xarxes socials, webs d’educació, botigues en línia, salut, missatgeria instantània i correu electrònic. A més a més, les dones preferim webs amb continguts relacionats amb el nostre rol de gènere: la criança de fills, l’educació, la moda, la salut, la cuina, …
  • Freqüentem les Xarxes Socials un 30% més que els homes i també els hi dediquem un5% més de temps.
  • El 83,5% de les dones europees visitem les xarxes socials.
  • Al Twitter,  dones i hòmens tenim una presència semblant, però en fem un ús diferent, mentre que els homes piulen, les dones emprem Twitter per trobar ofertes, llegir notícies sobre celebritats, compartir fotos, piular i llegir piulades.
  • Tots dos visitem les botigues en línia en un percentatge semblant, però les dones hi dediquem un 20% més de temps i ens gastem més diners.
40 Premis Octubre, Configurant Internet en clau de dona, Sophia Blasco
Un estudi de la consultora The Boston Consulting Group ha posat en evidència que el 91% de les decisions de compra del planeta les prenem les dones.
I aquí no hi ha masclisme social que valgui, les grans marques saben que amb el pa no s’hi juga, som les dones les que determinem el valor i el futur de les marques i les que manem en l’opció de compra, per això moltes empreses han optat per incorporar talent femení al seus equips, saben que connectar amb la consumidora és crític, les marques ens volen tenir contentes ja que, com a consumidores, configurem l’oportunitat comercial més important del nostre temps; som el mercat emergent més gran del món, més gran que la Xina i l’Índia juntes.
Les dones, a més a més, com a empresàries i emprenedores, imprimim caràcter a l’economia actual.
Un estudi de la patronal catalana CECOT evidencia que les dones empresàries hem augmentat considerablement; l’any 2000, el 13,8% dels associats de CECOT érem dones, l’any 2009 vorejàvem el 40%.
Anna Mercadè, directora de l’Observatori Dona i Empresa, declara que en els darrers 15 anys les dones hem creat moltes empreses, avui dirigim més del 40% de les PIMES, i ho fem amb valors femenins, més que manar liderem i organitzem equips. També destaca que les empreses amb més dones que homes en els equips directius són un40% més rendibles.
Amb aquestes dades a la mà, i amb raó més que justificada, El Forum ReThink Barcelona 2010 adoptà el lema “Elles decideixen”.
Un bon grapat d’iniciatives ens animen a convertir-nos en emprenedores i a impulsar les nostres pròpies noves empreses relacionades amb les TIC, com a mostra d’aquestes iniciatives tenim: 
- FemTalent, que promou la igualtat d’oportunitats i la gestió del talent femení en l’àmbit professional en el marc dels parcs científics i tecnològics de Catalunya.

- Inicitives on-line i off-line per impulsar el llançament d’empreses innovadores per compartir, per ensenyar, per aprendre, com Women2.0 i Women Inspiration and Enterprise.
40 Premis Octubre, 2011, DONES3.0, Amparo Moreno, Sophia Blasco, Laia Climent, Cristina Aced i Marika VilaEmpresaris i publicistes estan descobrint aquestes dades i la implicació que per al valor i per al futur de les marques representen, i han començat a actuar:
- Incorporen dones als equips de gestió, ara saben que equips de direcció amb una majoria de dones els pot reportar un 40% més de beneficis.
- Adopten l’univers, l’imaginari i els valors femenins als seus productes, a les seves campanyes i a les seves webs; fabricar i comunicar per a les dones és més rentable, recordem que el 91% de les decisions de compra les prenem nosaltres, les dones.
- Mirar amb ulls de dona evidencia aspectes que per a un home poden ser irrellevants, per a nosaltres pot ser tan important el tracte com la netedat a l’hora d’avaluar un servei.
Ara, les marques, ens volen tenir a ‘Cor, què vols? Cor, què desitges?’. Alguns exemples ens ho mostren clarament:
- La cura, un aspecte encara molt femení, relacionat amb la sostenibilitat i la qualitat de vida, ha estat el centre de la comunicació de “Volvo for Life”, cotxes segurs i confiables.
- Apple, està considerada avui dia un dels millors exemples de feminització dels seus productes amb uns dissenys molt femenins, tant per la línia i l’estètica visual, arrodonida, neta i clara, com per la tecnologia, més que fàcil d’emprar, un conjunt d’elements que conformen un atractiu perfecte per a les dones.
- Google ha publicat un vídeo, G-Male, per presentant-nos els serveis de Google gratuïts (Gmail, Google calender, G+, Picassa, Google maps, l’street viewer) directament a les dones, emprant la figura de l’home perfecte,  i ens explica que ens pot atendre tan bé perquè ens escolta i està pendent de nosaltres:
.
- L’aigua Contrex, adreçant-se directament a nosaltres, les dones, ens anima a aprimar-nos de maneres divertides:
.

Conclusions

El nostre imaginari, el nostre particular tarannà, com a dones, consumidores, emprenedores i empresàries,  està redissenyant productes, campanyes publicitàries, equips de gestió i també està imprimint caràcter a Internet, aquest 8è continent, que estem descobrint, a la vegada que l’estem construint i configurant en clau de dona.
A Internet, el masclisme social que ens nega el reconeixement de la feina feta i provoca la síndrome de l’acompanyant, que tan bé ens il·lustrava l’Assumpció Maresma, no hi té cabuda, i això farà que, en la dimensió presencial, en la vida real en totes  les seves dimensions, el protagonisme de les dones també creixi sense aturador.
Al vídeo que segueix, hi ha recollits alguns fragments de la conferència Tot configurant Internet en clau de dona. Al darrer fragment, acompanyada per la Laia Climent.
Font:

Què et sembla si et subscrius al bloc? Rebràs  gratuïtament  les novetats al teu correu i podràs donar-te de baixa quan vulguis. Ho pots fer des de la secció Seguidors que trobaràs al marge superior dret del bloc.Gràcies 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada